Johanna Sjögren
Ekonomiansvarig
Hur kom det sig att ni började med TeamPay mitt under säsongen?
Jag stötte på TeamPay vid en fotbollscup som kund och fick själv testa att betala. Jag blev direkt väldigt nyfiken på vilka fördelar det skulle ge vårt lag att använda TeamPay. Det visade sig att några föräldrar redan jobbade med det i andra föreningar och ville införa det direkt! Sedan gick det väldigt snabbt att komma igång, appen i sig är så pass användarvänlig att man förstår på en gång hur den funkar.
Vad har ni märkt av för skillnader med TeamPay än så länge?
Ett stort värde är att de som ska ta betalt kan göra det utan stress trots köer. Ingen behöver huvudräkna längre vilket gör att fler vill ställa upp. Det blir också lättare att göra avstämning – försäljning mot vad som kommit in på bankkontot. För mig, som lagets ekonomiansvarig, är det enkelt att redovisa till föräldragruppen vad som sålts och vad intäkterna är.
Vad säger användarna?
”Åh, är det en sån där …!” Föräldrarna upplever TeamPay som en form av miniräknare. De behöver inte plugga in en prislista och de tycker att det är kul att slå varandras försäljning. Det har blivit ett helt annat engagemang kring försäljningen, alla är jättenöjda!
Hur reagerar kunderna?
Först möts man av att kunderna letar information om Swish, men sedan när de är med på noterna är de redo att fota av QR-koden! Jag tror att de tycker att det är seriöst och proffsigt förutom att kön går fortare förstås. Många frågar vad det är för system och visar intresse.
Finns det fler försäljningsuppdrag där TeamPay skulle fungera bra?
Ser fram emot den kommande funktionen när TeamPay även kan hantera försäljning på individnivå. Vårt lag säljer ofta olika koncept som t ex pappersbalar och plastpåsar. Det kommer att bli enklare för familjerna att sälja men också för mig som ansvarig för uppdraget, att hantera det administrativa.
Avslutningsvis, vilka är dina tre bästa TeamPay-tips?
- Förklara för användarna att Swish fungerar precis som tidigare! Man måste se att kundens Swish går igenom innan man bekräftar köpet i TeamPay. När det förtydligats så har vi haft 0 kr i diff vid varje efterföljande event.
- Namnge artiklarna med något som känns naturliga för alla. Det är enkla instruktioner i menyn om vilka funktioner som finns. Tänk bara till lite kring hur namnsättningen görs så att det är smidigt att hitta rätt bland knapparna.
- När det har varit köbildningar så har vi delat upp uppdragen mellan oss. En del förbereder det som ska säljas medans andra tar hand om och möter kön. Det blir effektivare när man slipper byta uppgifter hela tiden.