Annika Svensson
Ordförande
Varför valde ni TeamPay till era internationella event?
Vi hade infört TeamPay tidigare på säsongen efter lyckad test vid en mindre tävling så för oss blev det ett självklart val när vår förening skulle vara medarrangör för SM, junior-VM, Ungdoms-EM och Världscupen i skidorientering. Det är alltid viktigt att kunna följa upp försäljningar och än viktigare när det är ett samarrangemang. TeamPay ger möjlighet till överblick och transparens föreningar emellan.
Hur fungerade introduktionen?
Det är enkelt att komma igång med TeamPay både för den som lägger upp kassor och artiklar, och för de som skulle ta betalt. Trots att de flesta av våra frivilliga funktionärer inte testat systemet tidigare upplevde alla att det var lätt att lära sig och smidigt att använda. Eftersom vi skulle ha internationella gäster hyrde vi in externa kortläsare för att komplettera betalsätten kontanter och swish.
Hur gick det med försäljningen?
Vi kan jobba med att korta köer till mat- och fikaförsäljning genom att snabbt öppna upp fler kassor under stunder när det behövs. Dagsavsluten i TeamPay förenklar vår bokföring och möjliggör bättre ekonomisk uppföljning av våra event för vår förening.
Hur fungerar TeamPay vid ett större event?
Vi är så nöjda med beslutet att köra TeamPay även under stora tävlingsarrangemang p.g.a. det flöde vi får i markan och den överblick vi får över försäljningen – det är verkligen guld värt!
Möjligheten till uppföljning är lika viktig även om arrangemanget är mindre. Vi ser inte att storleken på eventen är avgörande för beslutet att införa systemet. Vi får stora fördelar när vi nu använder TeamPay i löpande drift.
Vad säger er ekonomiansvarige?
Det handlar främst om möjligheten att kunna följa upp. Vi vill veta vad vi tjänar pengar på och inte. Det förbättrar lönsamheten men förenklar också planeringen framåt.